BIZANTYNISTYKA
PROGRAM STUDIÓW
Wkład kultury bizantyńskiej do dziedzictwa
kulturowego Europy dla historyków wieków średnich jest oczywisty, aczkolwiek
podejmowanie tematyki Wschodniego Cesarstwa i związanej z nim Wspólnoty
Bizantyjskiej nie jest w tym środowisku zbyt popularne ze względu na specyfikę
warsztatową (poczynając od znajomości greki). Tym samym trudno już na etapie
badań naukowych należycie docenić wagę bizantyńskich korzeni naszej
cywilizacji. Z drugiej strony silny wpływ modelu "europeizacyjnego" –
"kolebkę" Europy ukazującego na Zachodzie, w kręgu karolińskiej
jedności – na interpretację przeszłości sprawia, iż marginalizowanie
problematyki Wschodu w podręcznikach szkolnych czy nawet akademickich, wydaje
się wręcz uzasadnione. Potrzebna jest więc "praca u podstaw", która
pozwoli uwrażliwić na problematykę bizantyńską w namyśle nad dzisiejszą
tożsamością Europejczyków nie tylko środowiska naukowe, ale także inne
środowiska wpływające na opinię społeczną (pracownicy kultury, oświaty, mediów
itd.).Wkład kultury bizantyńskiej do dziedzictwa kulturowego Europy dla
historyków wieków średnich jest oczywisty, aczkolwiek podejmowanie tematyki
Wschodniego Cesarstwa i związanej z nim Wspólnoty Bizantyjskiej nie jest w tym
środowisku zbyt popularne ze względu na specyfikę warsztatową (poczynając od
znajomości greki). Tym samym trudno już na etapie badań naukowych należycie
docenić wagę bizantyńskich korzeni naszej cywilizacji. Z drugiej strony silny
wpływ modelu "europeizacyjnego" – "kolebkę" Europy ukazującego
na Zachodzie, w kręgu karolińskiej jedności – na interpretację przeszłości
sprawia, iż marginalizowanie problematyki Wschodu w podręcznikach szkolnych czy
nawet akademickich, wydaje się wręcz uzasadnione. Potrzebna jest więc
"praca u podstaw", która pozwoli uwrażliwić na problematykę
bizantyńską w namyśle nad dzisiejszą tożsamością Europejczyków nie tylko
środowiska naukowe, ale także inne środowiska wpływające na opinię społeczną
(pracownicy kultury, oświaty, mediów itd.).
Powołanie studium bizantynistycznego ma zatem
sens w perspektywie kształtowania kultury historycznej, co w Polsce, w dobie
postępującej integracji europejskiej, ma duże znaczenie ze względu na położenie
geopolityczne. Polskie środowiska mogą odegrać dużą rolę w otwarciu "Europy"
(UE) na współpracę z jej wschodnimi sąsiadami. Zrozumienie kultury i
mentalności kręgu tak silnie dziedziczącego dorobek cywilizacyjny Bizancjum
stanowi czynnik ułatwiający rzeczywisty dialog międzynarodowy. Co istotne, w
ten sposób odkrywa się też własne korzenie "środkowo-europejskie".
Liczy się więc podnoszenie poziomu intelektualnego osób zaangażowanych w pracę
nie tylko naukową, ale też w szeroko rozumianej sferze instytucji kulturalnych,
politycznych i kościelnych.
Ze względu na interdyscyplinarny charakter
studium będzie ono w stanie integrować badania absolwentów różnych kierunków
humanistyki, a przedstawicielom innych nauk dostarczać wiedzy podstawowego
warsztatu badawczego otwierającego możliwość fachowego rozwijania zainteresowań
historycznych i filologicznych.
Cele podstawowe studiów podyplomowych:
Celem studiów jest podnoszenie poziomu
intelektualnego osób zaangażowanych w pracę nie tylko naukową, ale też w
szeroko rozumianej sferze instytucji kulturalnych, politycznych i kościelnych.
Ze względu na interdyscyplinarny charakter studium będzie ono w stanie
integrować badania absolwentów różnych kierunków humanistyki, a
przedstawicielom innych nauk dostarczać wiedzy podstawowego warsztatu
badawczego otwierającego możliwość fachowego rozwijania zainteresowań
historycznych oraz filologicznych.
Program studiów obejmuje następujące zagadnienia:
- Archeologia kultury bizantyjskiej
- Historia Bizancjum (w tym: Bizancjum a
Europa Łacińska)
- Dzieje Kościoła, teologii i liturgii
bizantyjskiej
- Sztuka bizantyjska + Iluminatorstwo
- Literatura bizantyjska
- Paleografia grecka
- Język starogrecki
- Podstawy języka nowogreckiego
- Wykłady gościnne uznanych bizantologów
dotyczące wybranych zagadnień
- Udział w badaniach wykopaliskowych
związanych z tematyką studium
Opis kwalifikacji uzyskanych po ukończeniu studiów:
Studia mają charakter dokształcający. Słuchacz studiów nabędzie wiedzę z
zakresu archeologii i historii terenów Cesarstwa Bizantyjskiego ze szczególnym
uwzględnieniem rozwoju społecznego, kulturalnego i religijnego. Zapozna się z
kwestią relacji i wzajemnego oddziaływania Bizancjum i Europy Zachodniej.
Dodatkowo zaznajomi się z twórczością literacką i rzemiosłem artystycznym, jak
również z językiem obcując z bizantyjskimi manuskryptami.
Warunki uzyskania świadectwa:
Obecność na zajęciach nie mniejsza niż 80% obowiązującego wymiaru godzin,
uzyskanie zaliczeń i złożenie egzaminów przewidzianych w programie studiów.
Termin rozpoczęcia i zakończenia
studiów:
marzec 2015 – czerwiec 2016 [nabór
trwa do 15 marca 2015]
Zajęcia będą się odbywać przez trzy semestry
co drugi weekend miesiąca (sobota i niedziela)
w godzinach rannych i popołudniowych
w siedzibie Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk Oddział we
Wrocławiu, przy ul. Więziennej 6 (ulica boczna od Rynku, 5 minut pieszo od
Rynku).
Słuchacze zamiejscowi mogą liczyć na nocleg w pokojach Instytutu na Więziennej 6. W przygotowaniu: archeologia krajobrazu i ochrona dziedzictwa kulturowego
Ogólna liczba godzin dydaktycznych dla jednego uczestnika – 370 (po 45
minut)
w tym:
Liczba godzin zajęć teoretycznych (wykłady) – 290
Liczba godzin zajęć praktycznych (ćwiczenia) – 80