W ostatniej dekadzie archeologia przestała być domeną wyłącznie naukowców i muzealników, stając się w coraz większym stopniu nieodłącznym elementem życia społecznego i gospodarczego Polski. Dziedzictwo archeologiczne i kulturowe zaczęło być postrzegane jako atut i czynnik kreujący regionalną tożsamość mieszkańców. Przejawem tego zjawiska jest powstawanie na terenie kraju licznych rezerwatów i skansenów archeologicznych, budowa replik łodzi oraz setki organizowanych każdego roku imprez z zakresu tzw. "archeologii żywej", w postaci festiwali kultury słowiańskiej, skandynawskiej, gockiej, średniowiecznych turniejów rycerskich, warsztatów rzemiosła i archeologii eksperymentalnej, przeglądów muzyki dawnej, teatrów odtwarzających obrzędy, jak i rekonstrukcji historycznych bitew i wydarzeń. Wszystkie powyższe działania w sposób istotny promują regiony, podnoszą ich atrakcyjność turystyczną, wpływają na rozwój kultury i gospodarki.
Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej dziedzictwo archeologiczne i kulturowe zaczęto również wykorzystywać jako temat przewodni międzynarodowych programów edukacyjnych, realizowanych przez miasta i gminy partnerskie, które przyczyniają się wzajemnie w sposób znaczący do poznania przeszłości własnego regionu, jak i innych narodów Wspólnoty.
Kolejną sferą, do której wkracza dziedzictwo archeologiczne i kulturowe są Sektorowe Programy Operacyjne Rozwoju Regionalnego oraz podejmowane w ich ramach projekty rewitalizacji miast. Stawiają one za cel promocję regionów, odtwarzanie dawnej tkanki zabytkowej oraz tworzenie nowych struktur ekonomicznych, wykorzystujących nieaktywne sfery lokalnego potencjału gospodarczego.
Z drugiej strony jednak nieumiejętne i niekontrolowane działania, wynikające z braku odpowiedniego przygotowania merytorycznego, mogą prowadzić do wypaczenia obrazu przeszłości i stanowić wręcz zagrożenie dla naszego dziedzictwa i tożsamości.
Region Dolnego Śląska ze swoimi walorami archeologicznymi i kulturowymi ma wyjątkowy w skali europejskiej potencjał rozwoju. Jego wykorzystanie wymaga jednak stworzenia lokalnych kadr fachowców, którzy potrafią dostrzec atuty archeologiczne, historyczne i kulturowe swoich "małych ojczyzn", właściwie je zinterpretować oraz na ich podstawie stworzyć merytoryczne założenia konkretnych projektów inwestycyjnych, w sposób praktyczny wprowadzić je do obiegu społecznego i gospodarczego oraz medialnie szeroko je spopularyzować.
Celem studiów jest przekazanie słuchaczom podstaw wiedzy w zakresie dziedzictwa archeologicznego, historycznego i kulturowego na przykładzie Dolnego Śląska, nauka podstaw merytorycznych tworzenia rezerwatów, budowy skansenów i rewitalizacji obiektów i struktur zabytkowych, poznanie tajników z zakresu organizacji kulturowych imprez masowych, tworzenia i prowadzenia europejskich projektów popularyzatorskich oraz nauka praktycznego warsztatu promocji w mediach (zarówno w prasie, jak i w telewizji).
Zajęcia obejmują zarówno wykłady mające na celu przekazanie podstaw teoretycznych prowadzenia wymienionych powyżej przedsięwzięć, jak i przykłady ich praktycznej realizacji, bazujące na doświadczeniach zdobytych w Polsce i Unii Europejskiej.
Studia adresowane są do samorządowców gmin i powiatów (urzędników z działów promocji, inwestycji, planowania przestrzennego), urzędników administracji państwowej, pracowników instytucji zajmujących się ochroną dziedzictwa kulturowego, muzealników, animatorów kultury, członków stowarzyszeń kulturalnych, właścicieli i zarządców obiektów zabytkowych oraz wszystkich zainteresowanych.
Studia mogą stanowić dobrą podstawę merytoryczną działań promujących dziedzictwo archeologiczne i kulturowe w dowolnym regionie Polski.
Cele podstawowe studiów:
Celem studiów jest przekazanie jego uczestnikom wiedzy i umiejętności umożliwiającej podniesienie swoich kwalifikacji w dziedzinie promocji archeologii i dziedzictwa kulturowego.
Studia skierowane są do samorządowców gmin i powiatów (urzędników z działów promocji, inwestycji, planowania przestrzennego), urzędników administracji państwowej, pracowników instytucji zajmujących się ochroną dziedzictwa kulturowego, muzealników, animatorów kultury, członków stowarzyszeń kulturalnych, właścicieli i zarządców obiektów zabytkowych oraz wszystkich zainteresowanych problematyką promocji archeologii i dziedzictwa kulturowego.
Program studiów obejmuje następujące trzy bloki tematyczne:
I. Dziedzictwo archeologiczne i kulturowe Dolnego Śląska: Blok obejmuje zajęcia mające na celu przekazanie wiedzy, pozwalającej na rozpoznawanie walorów krajobrazu archeologicznego i kulturowego obszaru Dolnego Śląska; - zagadnienia z zakresu archeologii Dolnego Śląska na tle porównawczym; - historia Dolnego Śląska; - historia sztuk Dolnego Śląska; - architektura Dolnego Śląska; - środowisko naturalne Dolnego Śląska jako element krajobrazu kulturowego; - metody nieinwazyjne w badaniach archeologicznych i architektonicznych; - archeologiczne badania ratownicze;
II. Formy promocja archeologii i dziedzictwa kulturowego: Blok obejmuje zajęcia z zakresu form promocji dziedzictwa archeologicznego, historycznego i kulturowego (np. budowy rezerwatów i skansenów, organizacji edukacyjnych imprez plenerowych, programów edukacyjnych, tworzenia założeń merytorycznych programów rewitalizacji), współczesnych mechanizmów ich finansowania oraz podstaw prawnych; - promocja dziedzictwa archeologicznego; - archeologia w życiu społecznym; - promocja historii i dziedzictwa kulturowego; - ochrona prawna dziedzictwa archeologicznego;
III. Promocja w mediach: Celem bloku zajęć jest przekazanie wiedzy niezbędnej do wypromowania projektu w mediach, co stanowi podstawę jego przyszłego sukcesu na płaszczyźnie społecznej oraz ekonomicznej; - sztuka pisania tekstu, formy promocji archeologii i dziedzictwa kulturowego w mediach, dziennikarstwo popularnonaukowe; - tajniki produkcji filmowej i telewizyjnej; - produkcja filmu popularnonaukowego o tematyce archeologicznej - wirtualne rekonstrukcje w archeologii;
Seminarium dyplomowe: Każdy ze studentów będzie miał za zadanie: - znalezienie jednego elementu w krajobrazie kulturowym na terenie własnej gminy; - wykonanie dla niego studium archeologicznego lub historycznego; - opracowanie koncepcji projektu wypromowania tego waloru; - oraz stworzenie tekstu prasowego lub materiału filmowego popularyzującego dany zabytek w mediach.
Opis kwalifikacji uzyskanych po ukończeniu studiów: Słuchacz posiądzie wiedzę i umiejętności w zakresie: - rozpoznawania walorów krajobrazu archeologicznego i kulturowego obszaru Dolnego Śląska; - opracowania koncepcji projektów promujących dziedzictwo archeologiczne i kulturowe; - praktycznej realizacji tego typu przedsięwzięć; - wypromowania projektu w mediach.
Warunki uzyskania świadectwa: Otrzymanie potwierdzenia opanowania wiadomości i umiejętności z przedmiotów realizowanych podczas Studiów (poświadczone wpisem zaliczono oraz oceną). Przygotowanie pracy z wybranego zakresu promocji archeologii i dziedzictwa kulturowego.
Terminy rozpoczęcia i zakończenia studiów marzec 2013 – luty 2014
Zajęcia będą odbywać się przez dwa semestry
w każdy 2. i 4. weekend miesiąca (sobota i niedziela) w godzinach od 9.00 do 16.00 w siedzibie Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk Oddział we Wrocławiu, przy ul. Więziennej 6 (ulica boczna od Starego Rynku, 5 minut pieszo od Starego Rynku).
Ogólna liczba godzin dydaktycznych dla jednego uczestnika – 264 w tym: a) liczba godzin zajęć teoretycznych (wykłady, seminaria) – 230 b) liczba godzin zajęć praktycznych (ćwiczenia) – 22 c) seminarium dyplomowe – 12 d) warsztaty – 16 (2 x 8 godzin)
Specjalność: PROMOCJA ARCHEOLOGII I DZIEDZICTWA KULTUROWEGO
PROGRAM STUDIÓW
W ostatniej dekadzie archeologia przestała być domeną wyłącznie naukowców i muzealników, stając się w coraz większym stopniu nieodłącznym elementem życia społecznego i gospodarczego Polski. Dziedzictwo archeologiczne i kulturowe zaczęło być postrzegane jako atut i czynnik kreujący regionalną tożsamość mieszkańców. Przejawem tego zjawiska jest powstawanie na terenie kraju licznych rezerwatów i skansenów archeologicznych, budowa replik łodzi oraz setki organizowanych każdego roku imprez z zakresu tzw. "archeologii żywej", w postaci festiwali kultury słowiańskiej, skandynawskiej, gockiej, średniowiecznych turniejów rycerskich, warsztatów rzemiosła i archeologii eksperymentalnej, przeglądów muzyki dawnej, teatrów odtwarzających obrzędy, jak i rekonstrukcji historycznych bitew i wydarzeń. Wszystkie powyższe działania w sposób istotny promują regiony, podnoszą ich atrakcyjność turystyczną, wpływają na rozwój kultury i gospodarki.
Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej dziedzictwo archeologiczne i kulturowe zaczęto również wykorzystywać jako temat przewodni międzynarodowych programów edukacyjnych, realizowanych przez miasta i gminy partnerskie, które przyczyniają się wzajemnie w sposób znaczący do poznania przeszłości własnego regionu, jak i innych narodów Wspólnoty.
Kolejną sferą, do której wkracza dziedzictwo archeologiczne i kulturowe są Sektorowe Programy Operacyjne Rozwoju Regionalnego oraz podejmowane w ich ramach projekty rewitalizacji miast. Stawiają one za cel promocję regionów, odtwarzanie dawnej tkanki zabytkowej oraz tworzenie nowych struktur ekonomicznych, wykorzystujących nieaktywne sfery lokalnego potencjału gospodarczego.
Z drugiej strony jednak nieumiejętne i niekontrolowane działania, wynikające z braku odpowiedniego przygotowania merytorycznego, mogą prowadzić do wypaczenia obrazu przeszłości i stanowić wręcz zagrożenie dla naszego dziedzictwa i tożsamości.
Region Dolnego Śląska ze swoimi walorami archeologicznymi i kulturowymi ma wyjątkowy w skali europejskiej potencjał rozwoju. Jego wykorzystanie wymaga jednak stworzenia lokalnych kadr fachowców, którzy potrafią dostrzec atuty archeologiczne, historyczne i kulturowe swoich "małych ojczyzn", właściwie je zinterpretować oraz na ich podstawie stworzyć merytoryczne założenia konkretnych projektów inwestycyjnych, w sposób praktyczny wprowadzić je do obiegu społecznego i gospodarczego oraz medialnie szeroko je spopularyzować.
Celem studiów jest przekazanie słuchaczom podstaw wiedzy w zakresie dziedzictwa archeologicznego, historycznego i kulturowego na przykładzie Dolnego Śląska, nauka podstaw merytorycznych tworzenia rezerwatów, budowy skansenów i rewitalizacji obiektów i struktur zabytkowych, poznanie tajników z zakresu organizacji kulturowych imprez masowych, tworzenia i prowadzenia europejskich projektów popularyzatorskich oraz nauka praktycznego warsztatu promocji w mediach (zarówno w prasie, jak i w telewizji).
Zajęcia obejmują zarówno wykłady mające na celu przekazanie podstaw teoretycznych prowadzenia wymienionych powyżej przedsięwzięć, jak i przykłady ich praktycznej realizacji, bazujące na doświadczeniach zdobytych w Polsce i Unii Europejskiej.
Studia adresowane są do samorządowców gmin i powiatów (urzędników z działów promocji, inwestycji, planowania przestrzennego), urzędników administracji państwowej, pracowników instytucji zajmujących się ochroną dziedzictwa kulturowego, muzealników, animatorów kultury, członków stowarzyszeń kulturalnych, właścicieli i zarządców obiektów zabytkowych oraz wszystkich zainteresowanych.
Studia mogą stanowić dobrą podstawę merytoryczną działań promujących dziedzictwo archeologiczne i kulturowe w dowolnym regionie Polski.
Cele podstawowe studiów:
Celem studiów jest przekazanie jego uczestnikom wiedzy i umiejętności umożliwiającej podniesienie swoich kwalifikacji w dziedzinie promocji archeologii i dziedzictwa kulturowego.
Studia skierowane są do samorządowców gmin i powiatów (urzędników z działów promocji, inwestycji, planowania przestrzennego), urzędników administracji państwowej, pracowników instytucji zajmujących się ochroną dziedzictwa kulturowego, muzealników, animatorów kultury, członków stowarzyszeń kulturalnych, właścicieli i zarządców obiektów zabytkowych oraz wszystkich zainteresowanych problematyką promocji archeologii i dziedzictwa kulturowego.
Program studiów obejmuje następujące trzy bloki tematyczne:
I. Dziedzictwo archeologiczne i kulturowe Dolnego Śląska: Blok obejmuje zajęcia mające na celu przekazanie wiedzy, pozwalającej na rozpoznawanie walorów krajobrazu archeologicznego i kulturowego obszaru Dolnego Śląska; - zagadnienia z zakresu archeologii Dolnego Śląska na tle porównawczym; - historia Dolnego Śląska; - historia sztuk Dolnego Śląska; - architektura Dolnego Śląska; - środowisko naturalne Dolnego Śląska jako element krajobrazu kulturowego; - metody nieinwazyjne w badaniach archeologicznych i architektonicznych; - archeologiczne badania ratownicze;
II. Formy promocja archeologii i dziedzictwa kulturowego: Blok obejmuje zajęcia z zakresu form promocji dziedzictwa archeologicznego, historycznego i kulturowego (np. budowy rezerwatów i skansenów, organizacji edukacyjnych imprez plenerowych, programów edukacyjnych, tworzenia założeń merytorycznych programów rewitalizacji), współczesnych mechanizmów ich finansowania oraz podstaw prawnych; - promocja dziedzictwa archeologicznego; - archeologia w życiu społecznym; - promocja historii i dziedzictwa kulturowego; - ochrona prawna dziedzictwa archeologicznego;
III. Promocja w mediach: Celem bloku zajęć jest przekazanie wiedzy niezbędnej do wypromowania projektu w mediach, co stanowi podstawę jego przyszłego sukcesu na płaszczyźnie społecznej oraz ekonomicznej; - sztuka pisania tekstu, formy promocji archeologii i dziedzictwa kulturowego w mediach, dziennikarstwo popularnonaukowe; - tajniki produkcji filmowej i telewizyjnej; - produkcja filmu popularnonaukowego o tematyce archeologicznej - wirtualne rekonstrukcje w archeologii;
Seminarium dyplomowe: Każdy ze studentów będzie miał za zadanie: - znalezienie jednego elementu w krajobrazie kulturowym na terenie własnej gminy; - wykonanie dla niego studium archeologicznego lub historycznego; - opracowanie koncepcji projektu wypromowania tego waloru; - oraz stworzenie tekstu prasowego lub materiału filmowego popularyzującego dany zabytek w mediach.
Opis kwalifikacji uzyskanych po ukończeniu studiów: Słuchacz posiądzie wiedzę i umiejętności w zakresie: - rozpoznawania walorów krajobrazu archeologicznego i kulturowego obszaru Dolnego Śląska; - opracowania koncepcji projektów promujących dziedzictwo archeologiczne i kulturowe; - praktycznej realizacji tego typu przedsięwzięć; - wypromowania projektu w mediach.
Warunki uzyskania świadectwa: Otrzymanie potwierdzenia opanowania wiadomości i umiejętności z przedmiotów realizowanych podczas Studiów (poświadczone wpisem zaliczono oraz oceną). Przygotowanie pracy z wybranego zakresu promocji archeologii i dziedzictwa kulturowego.
Terminy rozpoczęcia i zakończenia studiów 1 październik 2012 – 30 czerwiec 2013
Zajęcia będą odbywać się przez dwa semestry
w każdy 2. i 4. weekend miesiąca (sobota i niedziela) w godzinach od 9.00 do 16.00 w siedzibie Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk Oddział we Wrocławiu, przy ul. Więziennej 6 (ulica boczna od Starego Rynku, 5 minut pieszo od Starego Rynku).
Ogólna liczba godzin dydaktycznych dla jednego uczestnika – 264 w tym: a) liczba godzin zajęć teoretycznych (wykłady, seminaria) – 230 b) liczba godzin zajęć praktycznych (ćwiczenia) – 22 c) seminarium dyplomowe – 12 d) warsztaty – 16 (2 x 8 godzin)
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług, personalizacji reklam i analizy ruchu. Informacje o sposbie korzystania z witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Korzystając z tej strony, wyrażasz na to zgodę.